Landstingsarkivet Stockholms läns landsting

Att införa VIR

Den 30 juni 2018 ska samtliga myndigheter inom landstinget ha infört VIR. Så snart en myndighet har färdigställt sin informationsredovisning enligt VIR, och samråd med landstingsarkivet har genomförts, kan den nya informationsredovisningen tas i bruk.

Att driva ett införandeprojekt

Landstingsarkivet rekommenderar att VIR-införandet görs i projektform. Myndighetens storlek och komplexitet avgör hur mycket tid som krävs för detta arbete.

 

Till hjälp har landstingsarkivet tagit fram ett antal verktyg:

 

Kontakta landstingsarkivet under arbetet med VIR-införandet för att få råd och stöd. På så sätt kan ni upptäcka fallgropar tidigt som annars skulle kunna innebära merarbete.


Kompetenser som bör ingå i projektet


  • Projektägare: Arkivansvarig.

 

  • Styrgrupp: Personer på chefsnivå som har ansvar för relevanta delar av myndighetens verksamhet.

 

  • Projektledare: En arkivarie eller motsvarande med kunskap om projektledning.

 

  • Projektmedlemmar: Medlemmarna i projektet bör ha god kännedom om verksamheten och dess dokument- och informationshantering, både på en övergripande och på en detaljerad nivå. Exempel på kompetenser: arkivarier, registratorer, dokumentcontrollers, verksamhetsexperter, informationssäkerhetsansvariga, informationsarkitekter, administratörer, systemförvaltare med flera.

 

Om myndigheten saknar en arkivarie med kunskap om projektledning bör projektet anlita en konsult eller projektanställa en arkivarie.

 

 

Senast uppdaterad: 2017-04-20